21 Şubat 2010 Pazar

uuuu...


ilk entrimde kemalizm hakkında yazmıştım ve o konu hakkında ilk ve son entrim olsun istedim. ama aklıma çeşitli şeyler geliyor ve onları da sizinle paylaşmak istiyorum. hazır mısınız? orraaayt:

kemalizm diye bir şey yoktur.

uuuu.

yani aslında var, sonuçta insanlar kemalizm hakkında konuşuyor tartışıyor falan filan. ama sizin bildiğiniz anlamda kemalizm aslında var olmayan bir şey.

daha önceki entrimde yazdığım gibi mustafa kemal, ülkeye modernizmi getirmeye çalışıyordu. kemalizmi değil. hiçbir zaman kendine özel bir düşünce sistemi, bir doktrini olmadı. ki kendi ağzıyla: "ben manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir
dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. benim manevi mirasım bilim ve akıldır" demiştir. dolayısıyla bu konu hakkında ne kadar düşünsem, kemalizmin aslında anti-modern radikal dinciler tarafından uydurulmuş bir şey olduğu fikrini o kadar benimsiyorum.

belki aranızdan şöyle diyenler çıkacaktır: "peki john, o zaman biz de kemalizmi olduğu yerden kaldırıp güzel ve cici bir şey yaparııız!" hayır, yapamazsın. bu nazizmi alıp hümanizme dönüştürme çabasına benzer. bırakın nazizm olduğu yerde kalsın. insanlar ibret alsın. kemalizm sırf içinde kemal adı geçiyor diye editlenmesi gereken bir şey değil.

aslında bütün bu olanlar dinlerin nasıl oluştuğuna dair çok güzel bir fikir veriyor. insanlar şimdiden varolmayan bir şeyi, yaratmayı geçtim, dogmalaştırmış durumdalar. karşı fikir geliştirene tahammül edemiyorlar (ki karşı fikir belirtenler olarak dincilerden bahsetmiyorum, akıllı insanlardan bahsediyorum. onlar da yaklaşııık... ... 5 kişi falan).

yani mustafa kemal gerçekten kemalizm diye bir doktrin yaratıp, gelecek nesillere bıraksaydı ve bu doktrin hiçbir engel olmadan günümüze kadar işleseydi bile (aslında daha iyi bile olurdu çünkü nasıl olsa ona tapan insanlar var, en azından izinden gidecekleri "somut" bir şey olurdu) çok fazla dayanamazdı. daha da basitleştirecek olursam, neden roma hukuku hâlâ geçerli değil? ya da hammurabi kanunları? mustafa kemal'inki can da bunlarınki patlıcan mı? koskoca insanlık ilerleyip ilerleyip en sonunda 1881'de doğan bir adamın sözleriyle durup sonsuza kadar öyle mi devam edecekti? hayır! ilerleyecektik tabi ki.

neyse, bütün bu farazi konuşmalar, insanın kafasını karıştırıyor. toparlamak gerekirse, evet kemalizm yok ama bu durum sizin mustafa kemal'i okumamanız, onun düşüncelerini yok saymanız anlamına gelmiyor doğal olarak. nutuk'u okuyun, pozitivist akımı okuyun, modernizmi anlamaya bir adım daha yaklaşın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder